tirsdag 7. desember 2010

Det er når eksamen kommer at man vet man har valgt riktig studie

Når eksamen kommer er det tid for å lese nesten 24/7 og man må pugge alt man kanskje kan få spørsmål om. Det er da man vet om man har valgt riktig studie. Hvis man har null interesse av pensum, mener jeg at man kanskje burde tenke igjen om det virkelig er det man vil. Men hvis man derimot syns pensum er veldig spennende og nesten får lyst til å lese mer når man er ferdig, da kan man være sikker på at man har valgt riktig studie.


På mitt studie, førskolelærerutdanninga, er det også en annen faktor som viser om man har valgt riktig eller ikke. Det er nemlig praksis. Hvis man føler seg utilpass eller egentlig har mest lyst til å stenge ungene inne i et skap når man er i praksis, burde man kanskje vurdere å slutte. Det er ikke alle førskolelærerutdanninga passer for. For å bli førskolelærer må man ha tålmodighet, klare å tenke kreativt og kritisk og tørre å være leken.


Første dagen jeg var i praksis var jeg kjempe sliten da jeg kom hjem. Jeg syns dagen hadde vært kjempe lang og jeg syns noen av ungene var litt slitsomt masete. I løpet av uka ble dette bedre. Jeg syntes nesten dagen hadde vært kort da jeg dro hjem(ikke hvis jeg hadde sein-vakt da...) og jeg ble mer vandt til hvordan de forskjellige barna var og hvordan jeg skulle håndtere overdrevent mas. Nå er det sånn at jeg savner den ene ungen i praksisbarnehagen min skikkelig mye, og jeg gleder meg til å dra tilbake dit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar