lørdag 18. desember 2010

Hva fikk du til jul?

Jeg husker på barneskolen og ungdomsskolen. På barneskolen fikk vi alltid i oppgave å skrive om hva vi fikk til jul da vi kom tilbake på skolen etter nyttår. På ungdomsskolen tok vi en runde på hva vi hadde fått til jul. Samme etter sommeren. Da var det å skrive eller ta en runde på hva man hadde gjort i sommerferien. Men hva med de som ikke har fått store, fancy julegaver? Eller de som ikke har vært på sommerferie?


Det er ikke alle foreldre som har råd til sommerferie eller flotte julegaver. Noen barn gruer seg til jul fordi mor og/eller far kommer til å drikke. Hva vil disse barna svare i oppgaven eller på runden? At de ikke har fått noen julegave eller vært på noen sommerferie? Eller vil de kanskje si de har fått noe eller vært på ferie uten at de egentlig har det? Hadde det vært meg, tror jeg at jeg hadde gått for å si at jeg hadde fått noe/vært på ferie og funnet på noe, istedenfor å innrømme at foreldrene mine ikke hadde råd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar