mandag 15. november 2010

Å forby klesplagg

I dag kom jeg over en artikkel på VGnett, om at det er intern splid i AP om forbud mot niqab og burka. Og jeg kan bare si med en gang at jeg er imot et forbud. Jeg mener man ikke kan bestemme hva folk skal ha på seg i det offentlige rom. Hvis jeg vil gå med maling i hele ansiktet og en parykk på er det fremdeles ingen som ser mitt virkelige jeg, men det er heller ingen som vil legge inn forbud mot det.


Et argument som brukes for et forbud er at kvinnene som bærer disse plaggene er undertrykte og det er mannen som bestemmer at de skal på seg det. Det kan godt hende at det stemmer i noen tilfeller, men det vet vi ikke med sikkerhet. Det er heller ikke så mange i Norge i dag som bruker hverken niqab eller burka. De fleste muslimske kvinner som bruker hodeplagg i Norge, bruker som regel hijab. Hijab er et skjerf som dekker håret og halsen, men som ellers er helt åpen. Jeg har flere stk. i klassen min som bruker hijab, og jeg respekterer dem ikke noe mindre av den grunn. De bruker det fordi de har valgt det selv og på bakgrunn av religion.


Et annet argument er at kommunikasjonen blir ødelagt av at noen har på seg niqab eller burka. Og det argumentet kan jeg forsåvidt forstå. Jeg har aldri selv snakket med en kvinne med hverken niqab eller burka på, men jeg kan skjønne at det blir vanskelig å lese ansiktsuttrykk og kroppsspråk når personen er helt dekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar