onsdag 10. november 2010

Høyere aldersgrense på røyk?

Hver tredje røyker støtter høyere aldersgrense, står det nå på VGnett. Det er en sak som handler om at Helsedirektoratet nå foreslår å heve aldersgrensen for å kjøpe røyk fra 18 til 20 år. De som er mest mot dette er de yngste røykerne, mens de som har røyka en stund og er litt lenger opp i årene er for dette.


Jeg mener det ikke gjør noe med høyere aldersgrense. Selvfølgelig, folk skal få lov til å bestemme over seg selv, men hvis det kan gjøre at færre starter å røyke, mener jeg det er helt greit å heve aldersgrensen.


På ungdomsskolen husker jeg vi hadde et eget røykehjørne. Det var der 10. klassingene lærte de nye 8. klassingene å røyke. Lærerne som var ute i friminuttene var veldig mye ved røykehjørnet, men skjedde det noe på en annen kant av skolen, måtte de gå dit istedenfor. Hvis jeg ikke tar helt feil eksisterer røykehjørnet enda. Jeg var ikke av de som begynte å røyke og henge på røykehjørnet, men veldig mange havnet der.


Tidligere i år var jeg i Georgia. Der har de ingen aldersgrense for å kjøpe hverken alkohol eller tobakk, noe som har resultert i at små barn kjøper det. Dette har gjort at det blant annet er mange som får store alkoholproblemer i tidlig alder og mange får kols og liknende sykdommer.


Men for all del, det kan godt hende at jeg hadde vært mot høyere aldersgrense på røyk hvis jeg hadde røyka selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar