søndag 21. november 2010

Jeg hadde vært redd

Sinsenveien 56-74 i Oslo har blitt Norges svar på slum. Blokkene forfaller og en del av beboerene kaster søpla rett ut av vinduet. Jeg er imponert over de som bor der som ikke er av sosialklientene(sosialklientene utgjør rundt 300 av de totalt ca. 450 personene som bor i blokkene). Hadde jeg bodd der hadde jeg sannsynligvis nesten ikke turt å gå ut døra engang, i frykt for å møte på noen som er rusa eller noe sånt. Jeg hadde også vært redd for å gått hjem på kvelden. Hadde jeg vært ute i Oslo, hadde jeg heller overnattet hos noen jeg kjenner. Der jeg bor nå låser jeg ikke døra når jeg er hjemme, men hadde jeg bodd i Sinsenveien 56-74 hadde jeg vel låst om jeg så bare var innom fordi jeg hadde glemt noe, omtrent.


Jeg er også imponert over at vaktmesteren holder ut. Hadde jeg vært det der hadde jeg sannsynligvis slutta for lenge siden.

2 kommentarer:

  1. Det blir feil å bare klandre beboere. Samfunnet har et ansvar i dette, ikke minnst når det gjelder det å skaffe seg bolig. Sosialkontorene har et ansvar som de fraskriver seg. Det finns ikke boliger nok i Oslo, det finns ikke boliger nok heller som passer inn i det som “kan” innvilges som hjelp til den enkelte for å få seg seg tak over hodet.Det er faktisk helt naturlig og logisk at folk må finne andre steder å basje hvis de ikke får et toilett å basje i.
    Sosialkontorene presser folk til å skaffe noe til rundt 5000 kr månden og det som er prisen pr. dags dato for bolig er høyere.
    hva kan folk gjøre annet enn å gå til noen de kjenner. Så klart problemene hoper seg opp.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig. Sosialkontorene i Oslo har veldig stor del av skylda for dette. De burde også tenkt litt på å spre sosialklientene, og ikke plassere alle på et sted. I tillegg er det huseiers ansvar at leilighetene ikke forfaller. Har sett ihvertfall et bilde hvor det var et teppe istedenfor vindu, og huseier burde da vært interessert i å få satt inn et nytt vindu og ikke la det forfalle.

    SvarSlett